Na te informeren of ze mijn auto konden tunen een afspraak gemaakt. Na zo’n 200 km rijden netjes ontvangen en super qua wachtruimte. Na ruim twee uur wachten kwam er iemand vertellen dat helaas de auto niet konden chippen. De stekker zou namelijk kapot zyn. Ik met vol ongeloof terug naar huis zonder enig exscuus. Na wat te googlen zag ik dat mijn auto niet zomaar te chippen is. Deze link opgestuurd naar tunex alleen laten zij niets meer horen.
De Fiat Bravo MultiAir 140 pk is een beetje vreemde eend in de bijt voor ons. Chiptuning is mogelijk maar alleen door het open maken van de ECU. Bij alle andere MultiAir modellen (Alfa’s en andere Fita’s) kunnen we de ECU opnieuw programmeren via de diagnose stekker via een daarvoor beschikbaar communicatieprotocol.
Echter de Bravo is voorzien van een andere (ouderwetser) type communicatienetwerk IN de auto waardoor dat communicatieprotocol niet werkt.
Nu is een ECU openen meestal geen probleem. Echter voor een Marelli MultiAir ECU systeem wel. Dat is gewoon lastig en niet zonder risico’s.
Door: Gerben|Gerben